مقاله

ساخت اسپری درایر

ساخت اسپری درایر - ساماکا

ساخت اسپری درایر اولیه به سال 1872 برمی گردد که اولین بار توسط ساموئل پرسی در ایالات متحده در این سال ثبت اختراع شد . این خشک کن اسپری بسیار ابتدایی بود ولی بعدها این تکنولوژی گسترش یافت و به موفقیتی در صنعت غذایی ، دارویی ، پلیمر ، شیمیایی ، تولید کاشی و … تبدیل شد .

امروزه اسپری درایرهای بزرگ صنعتی برای صنایع گوناگون ساخته می شود که یکی از این صنایع تولید کاشی و سرامیک است . مجموعه ساماکا اولین تولیدکننده دستگاه اسپری درایر در ایران با بیش از نیم قرن سابقه می باشد و در صنعت کاشی و سرامیک تجهیزات و ماشین آلات تولید کاشی را تجهیز و تامین می نماید .

اگر تمایل دارید درخصوص ساخت اسپری درایر اطلاعات مفیدی کسب کنید با ساماکا تا انتهای مقاله همراه باشید .

تاریخچه ساخت اسپری درایر

خشک کردن با اسپری درایر  یک روش شناخته شده برای تولید ذرات است که شامل تبدیل یک ماده سیال به ذرات خشک شده با استفاده از یک محیط خشک کردن داغ گازی است .

مراحل مختلف مکانیسم فرآیند خشک کردن اسپری شامل اتمیزه کردن ، تبدیل قطره به ذره و جمع آوری ذرات است . خواص نهایی محصولات خشک شده تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله طراحی خشک کن اسپری ، ویژگی های خوراک و پارامترهای پردازش قرار دارد .

تاثیر آن متغیرها در بهینه‌ سازی فرآیند خشک‌کردن اسپری و سنتز ذرات خشک شده با ویژگی‌های مطلوب مورد بحث قرار می‌گیرد . مقیاس پذیری این فرآیند تولید در به دست آوردن ذرات خشک شده در مقیاس زیر میکرون به میکرون ، کاربردهای متنوعی در صنایع غذایی ، شیمیایی ، پلیمری ، دارویی ، بیوتکنولوژی و پزشکی دارد .

از زمانی که برای اولین بار اسپری درایر اختراع شد ، روش خشک کردن اسپری در مورد طراحی عملیاتی و کاربردهای آن بهبود یافته است . در واقع ، دستگاه های Spray dryer اولیه فاقد کارایی و ایمنی فرآیند بودند .

پس از غلبه بر این مسائل ، خشک کردن با اسپری به روشی جذاب برای صنایع غذایی تبدیل شد و در نهایت در دهه 1920 در تولید شیر خشک مورد استفاده قرار گرفت و تا به امروز یکی از مهمترین کاربردها باقی ماند .

تکامل خشک کردن اسپری مستقیماً تحت تأثیر جنگ جهانی دوم قرار گرفت ، جایی که نیاز ضروری به کاهش وزن و حجم غذا و سایر موادی که باید حمل شوند وجود داشت .

در نتیجه ، خشک کردن اسپری به یک معیار صنعتی تبدیل شده است ، یعنی در ساخت محصولات لبنی . در دوران پس از جنگ ، روش خشک کردن پاششی به پیشرفت خود ادامه داد و به صنایع دارویی ، شیمیایی ، سرامیک و پلیمر رسید .

مطلب پیشنهادی: کاهش هزینه خط تولید کاشی

ساخت اسپری درایر - تاریخچه اسپری درایر

حتی پس از گذشت بیش از یک قرن تحقیق ، خشک کردن اسپری همچنان هدف مطالعه و نوآوری به دلیل افزایش تقاضا برای ذرات پیچیده با ویژگی های خاص است .

این یک فرآیند تکنولوژیکی قدرتمند در نظر گرفته می شود زیرا امکان سنجی برای تولید ذرات جریان آزاد با اندازه ذرات به خوبی تعریف شده را به ارمغان می آورد .

علاوه بر این ، با در نظر گرفتن توانایی استفاده از مواد اولیه مختلف و همچنین بهره وری بالا و کاربردهای گسترده آن ، این تکنیک را بیش از پیش برای جامعه علمی جذاب می کند .

مکانیسم خشک کردن با پاشش بر اساس حذف رطوبت با استفاده از فضای گرم شده ای است که محصول خوراک در آن قرار می گیرد . این فرآیند ممکن است با سه مرحله اصلی (اتمیزه کردن ، تبدیل قطره به ذره و جمع‌آوری ذره) توصیف شود ، اگرچه برخی از چهار یا پنج مرحله جزئی برای توصیف آن با جزئیات بیشتر استفاده می‌کنند .

یک محلول به یک اتمایزر پمپ می شود و خوراک مایع را به اسپری از قطرات ریز تجزیه می کند . سپس ، قطرات به داخل یک محفظه گاز خشک‌کن پرتاب می‌شوند ، جایی که تبخیر رطوبت رخ می‌دهد و در نتیجه ذرات خشک تشکیل می‌شود .

در نهایت با استفاده از دستگاه مناسب ، ذرات خشک شده از محیط خشک کن جدا شده و در یک مخزن جمع آوری می شوند . همه این مراحل ، به همراه شرایطی که در آن پردازش می‌شوند ، تأثیر مهمی در عملکرد مکانیزم خشک‌کردن پاششی و همچنین در خواص نهایی ذرات دارند .

مطلب پیشنهادی: مشخصات اسپری درایر

اجزای تشکیل دهنده اسپری خشک کن 

  • پمپ تغذیه
  • اتمایزر یا نازل اسپری
  • بخاری هوا ، پخش کننده هوا
  • محفظه خشک کردن
  • سیستم های بازیابی پودر
  • سیستم های کنترل فرآیند

امروزه نه تنها در تولید کاشی و سرامیک بلکه در دیگر صنایع مانند غذا و دارو از اسپری درایر صنعتی استفاده می شود.

ساخت اسپری درایر - ساخت اسپری درایر در ایران

ساخت اسپری درایر در ایران

اولین اسپری درایر در ایران در سال 1348 ساخته شد و مجموعه ساماکا در حدود نیم قرن است که کار تولید و ساخت اسپری درایر کاشی و سرامیک را بعهده دارد .

دستگاه اسپری درایر در صنایع گوناگون دارویی ، غذایی (تولید شیرخشک ، قهوه ، پودرهای نوشیدنی و …) و صنایع شیمیایی (تولید کودهای شیمیایی) و تولید کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد .

مجموعه ساماکا تولیدکننده اسپری درایر کاشی می باشد و در زمینه صنایع دارویی ، غذایی و شیمیایی فعالیت ندارد . همچنین تامین سایر تجهیزات تولید کاشی نیز بعهده مجموعه ساماکا می باشد .

ساماکا تولید کننده برتر اسپری درایر

ساماکا با بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ساخت اسپری درایر و تجهیز ماشین آلات ساخت کاشی و سرامیک و استفاده از برترین تکنولوژی  های روز دنیا و بکارگیری نیروی کار مجرب و متخصص آماده ارائه خدمات در زمینه فروش و تجهیز ماشین آلات کارخانجات کاشی و سرامیک و صنایع مرتبط می باشد .

جهت خرید و دریافت خدمات پس از فروش کافیست با ساماکا تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *