مقاله

تولید مواد اولیه کاشی با اسپری درایر

مراحل تولید مواد اولیه کاشی با اسپری درایر

در این مقاله مراحل تولید مواد اولیه کاشی با اسپری درایر به صورت کامل توضیح داده شده است.

اسپری درایر (Spray dryer) روشی برای خشک کردن سریع مایع یا دوغاب به پودر خشک با حرارت بالا توسط یک کوره متناسب با اندازه دستگاه است. روش کار اسپری درایر به این صورت است که املاح یا سوسپانسیون را به عنوان جامد و حلال به صورت بخار از جریان مایع جدا می کند. در بیشتر موارد، مواد در سیکلون جمع می شود. سپس جریان ورودی مایع به یک جریان بخار داغ اسپری شده و با استفاده از یک نازل تبخیر می شود. بعد با تبخیر مایع موجود در قطرات، مواد جامد تشکیل می شوند. 

در مقایسه با سایر روش های خشک کردن، خشک کن با اسپری درایر سریع تر است. همچنین می تواند با استفاده از این دستگاه، یک محلول را به یک پودر خشک تبدیل کرد که موجب ساده شدن فرایند تولید می شود و در نهایت محصولات با کیفیت تولید خواهد شد.

برای خرید دستگاه اسپری درایر کاشی و سرامیک ساماکا می توانید با شماره تلفن 02155275940 تماس حاصل فرمایید.

کاربردهای دستگاه خشک کن پاششی - مزایای اسپری درایر

چگونگی مراحل تولید مواد اولیه کاشی با اسپری درایر

مرحله اول (تولید سوسپانسیون): در صنعت کاشی و سرامیک از ترکیب خاک های گوناگون با روان سازها و چسب و آب و مواد شیمیایی دیگر سوسپانسیون تهیه می کنند. سپس مواد را درون بالمیل ریخته و با مدت زمان مشخص با دانسیته و ویسکوزیته دلخواه سوسپانسیونی تهیه و پس از عبور از سرندها و فیلترها با استفاده از پمپ پیستونی برحسب توان دستگاه اسپری درایر ، داخل برج خشک کن اسپری می کنند.

مرحله دوم (تنظیم رطوبت): ذرات سوسپانسیون که پس از عبور از نازل ها به قطرات بسیار ریز تبدیل شده اند، در مجاورت هوای گرم، رطوبت خود را از دست می دهند و به صورت پودر خشک از خروجی اسپری درایر خارج می شوند.

تولید حرارتی که این ذرات را به پودر خشک تبدیل می کند، توسط کوره ای است که برحسب ظرفیت دستگاه، ایجاد می شود. معمولا کوره ها به صورت گازسوز طراحی می شوند؛ ولی در نبود گاز طبیعی از سوخت های مازوت و گازوئیل می توان استفاده کرد.

حرارت ایجاد شده از کوره از قسمت سقف برج خشک کن وارد اسپری درایر می شود. سپس در محل ورودی به برج خشک کن «دیفیوز» قرار دارد تا هنگام ورود به آن با ایجاد گردش حرارت در تمام نقاط برج خشک کن دمای یکسان داشته باشد. مایع اسپری شده توسط نازل ها موجب گردش هوا، سپس خشک شدن بهتر و سریع تر می شود. برای سرعت بخشیدن این تبادل حراراتی و حرکت دادن هوای داغ از سقف به پایین برج خشک کن از دستگاه ونتیلاتور نیز استفاده می شود.

ونتیلاتور عمل تخلیه هوای گرم وارد شده از سقف را انجام می دهد. همچنین باعث سرعت بخشیدن به هوای گرم ورودی از سقف و سرعت بخشیدن به حرکت دورانی هوا داخل برج خشک کن می شود.

محل مکش ونتیلاتور در قسمت پایین دستگاه اسپری درایر قرار دارد و موجب انتقال هوای گرم به قسمت پایین برج خشک می شود. این فرایند باعث می شود هوای گرم با مایع اسپری شده در داخل برج خشک کن بیشتر تماس داشته باشد.

مرحله نهایی (تولید گرانول): در این مرحله مواد خشک شده به صورت پودر گرانول از قسمت تحتانی برج خشک کن به خارج منتقل می شود و بخار آب از طریق لوله مکش که به ونتیلاتور متصل است، از برج خشک کن خارج و توسط اگروز به بیرون از سالن تولید منتقل می شود.

برای حذف ذرات میکرونی که همواره هوا و بخار آب به ونتیلاتور کشیده می شود، سیکلون قرار داده می شود تا کوچک ترین ذرات را نیز حذف کنند. همچنین برای حذف هر چه بیشتر این ذرات و حفظ محیط زیست می توان از یک سپراتور استفاده کرد. سپراتور با پاشش آب بر روی ذرات و به گردش درآوردن مجدد بخار و ذرات میکرونی پاکسازی نهایی را انجام می دهد.

برای آگای بیشتر مطالعه مقاله آشنایی با روش کار اسپری درایر پیشنهاد می شود.

اسپری درایر

خرید اسپری درایر کاشی

انواع دستگاه اسپری درایر کاشی و سرامیک را می توانید از ساماکا، تولیدکننده این دستگاه خریداری کنید. این دستگاه دارای خدمات پس از فروش و گارانتی است. همچنین شرکت متعهد می شود آموزش های کامل برای نصب و راه اندازی دستگاه را به خریدار ارائه دهد.

نخستین تولیدکننده اسپری درایر

ساماکا ، با سابقه بیش از نیم قرن تجربه در ساخت دستگاه اسپری درایر و تامین تجهیزات ماشین آلات کاشی و سرامیک و به کارگیری از تکنولوژی روز جهان، جزو برترین تولیدکنندگان این حوزه محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *