مقاله

انواع کاشی و ساختار آن

انواع کاشی - ساماکا

کاشی ها دارای گونه ها و انواع مختلف هستند که استفاده از لعاب یا عدم استفاده از آن می تواند مهمترین عامل تمایز کاشی ها به حساب بیاید . همین طور میزان تخلخل در کاشی ها بسیار مهم است .

اطلاع از انواع کاشی و ساختار آن به شما کمک میکند تا در هنگام انتخاب کاشی برای منزل ، محل کار و … انتخاب درستی داشته باشید و صرفا این انتخاب شما از روی شکل ظاهری کاشی نباشد .

در این مقاله با ساماکا اولین تولیدکننده ماشین آلات کاشی در کشور ، همراه شوید تا با انواع کاشی و ساختار آن بیشتر آشنا شوید .

انواع کاشی و ساختار آن

کاشی آجری :

این کاشی های از نظر ظاهری بسیار شبیه آجر هستند و برای سبک های سنتی و روستیک بسیار مناسبند . این کاشی ها بیشتر جنبه تزئینی دارند و با چینش مختلف این کاشی ها می توان طرح های زیبایی را خلق کرد .

اگر از این کاشی ها برای محیط های بیرونی نظیر پاسیو و تراس استفاده شود بایستی با یک درزگیر مقاوم در مقابل لکه درزگیری شود .

دستگاه اسپری درایر از اصلی ترین تجهیزات برای تولید انواع کاشی و سرامیک است که جهت تولید گرانول کاشی استفاده می‌شود. دستگاه درایر یا خشک کن پاششی با اسپری کردن رطوبت موجب تولید ذرات ریز و گرانول کاشی می شود.

انواع کاشی - کاشی آجری

کاشی بدنه سیمانی :

ماده سازنده این کاشیها را در قالب ریخته و با حرارت می پزند و یا بصورت طبیعی خشک می کنند . برای رنگدهی هم میتوان به ماده اولیه رنگ افزود . برای بالا بردن مقاومت در برابر لکه و همچنین جلوگیری از نفوذ رطوبت بایستی بعد از نصب آنها را درزگیری نمود .

کاشی سرامیکی :

این نوع کاشی اغلب از رس یا کانیهای مشابه ساخته میشود و همه مراحل عمل آوری ، شکل دهی و لعاب کاری آن با حرارت انجام می گردد . این کاشیها به دو صورت لعابدار و بدون لعاب ساخته می شوند .

کاشی لعابدار :

در این نوع از کاشی بعد از پخت به کاشی لعاب و رنگ اضافه می کنند که سطح شیشه ای به کاشی میدهد و با لعابکاری کاشیها سطح براق تری بدست می آورند و مقاومتشان در مقابل لکه ها افزایش یافته و تمیز کردنشان نیز راحت تر است . از این کاشیها بدلیل براق و شیشه ای بودن روی دیوارها و بالای پیشخوانها استفاده می کنند .

کاشی بدون لعاب :

این نوع از کاشی همان کاشی معدنیست که دارای رنگ طبیعی است و قسمتی از خود کاشیست ولی نسبت به آن استحکام بیشتری دارد . این کاشی نیز برای مقاوم شدن در برابر لکه به درزگیری نیاز دارد .

کاشی معدنی :

این نوع کاشی بدون لعاب است و اگر در مناطق مرطوب استفاده شود بایستی حتما درزگیری مناسب شود . از کاشی معدنی بیشتر در مراکز تجاری استفاده میشود زیرا دوام خوبی دارد و قیمت پایین تری هم نسبت به نمونه های دیگر دارد . کاشی معدنی دارای رنگ بندی خاکی قرمز و نارنجی است .

کاشی مکزیکی :

به کاشی مکزیکی سالتیلو می گویند و این نوع کاشی اغلب در هوای آزاد خشک می شود و نیازی به پختن در کوره ندارد . این کاشیها به دلیل خشک شدن در فضای باز نسبت به کوره پخت ها مقاومت و دوم کمتری دارند . این کاشی ها نیز بایستی با درزگیر در داخل ساختمان نصب گردند .

کاشی سنگفرش :

کاشی های سنگ فرش مانند آجر بنظر می رسند ولی ضخامتشان کمتر از آجر است . از این نوع کاشی بیشتر برای پاسیوها ، کف ساختمان و گاها حمام استفاده میشود و پس از نصب برای محافظت از لکه و رطوبت بایستی بندکشی یا درزگیری شوند .

قیمت دستگاه درایر کاشی به عوامل مختلفی مانند اندازه ، چگالی ، تراکم ذرات گرانول و .. بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت و خرید دستگاه اسپری درایر با ساماکا اولین تولین کننده ماشین آلات کاشی در ایران تماس بگیرید.

انواع کاشی - کاشی سنگفرش

کاشی پرسلان :

کاشی های پرسلان در دمای خیلی بالا پخته میشوند و همین موضوع باعث مقاومت ، تراکم ، سختی و استحکام بسیار بالای این نوع کاشی نسبت به سایر کاشی ها می شود . یکی از علل جذابیت سرامیک پرسلان امکان ایجاد طرحهای طبیعی چوب ، آجر ، سنگ و … روی آن است .

همچنین این نوع کاشی قابلیت استفاده در هر فضایی را دارد و تنوع آن در بازار کاشی بسیار زیاد است . برای نصب پرسلان بایستی از چسب مناسب آن استفاده نمود .

کاشی موزائیکی :

این نوع کاشی ها در دو نوع سرامیکی و پرسلانی به مساحت 2 اینچ مربع یا کوچکتر هستند و میتوانند بصورت انفرادی و یا روی صفحات شبکه ای (پلاستیکی یا کاغذی) پیش نصب گردند . این کاشیها نیز بصورت لعابدار و بدون لعاب در بازار موجودند .

کاشی شیشه ای :

مهمترین مزیت این نوع کاشی مقاومت بالای آن به لکه دار شدن است . لکه های اسیدی نظیر لکه لیمو و سرکه به راحتی از روی این نوع کاشی پاک می شود پس در محیط آشپزخانه می توان از آن استفاده کرد .

البته به دلیل اینکه این نوع کاشی ها به راحتی لب پر می شوند در مکانهای پر رفت و آمد نظیر کف آشپزخانه نباید از آن استفاده کرد بلکه در فضای بین کابینتی ، سطح میز و کانتر می توان از آن استفاده کرد و از زیبایی آن لذت برد .

کاشی آهکی :

این نوع کاشی با ظاهری طبیعی حس طراحی و معماری باستانی را بوجود می آورد . از این نوع کاشی در هر مکانی خصوصا فضاهای خارجی ساختمان می توان استفاده کرد . برای افزایش ماندگاری این نوع کاشی بایستی حتما نسبت به آب بندی آن اقدام کرد وگرنه به سادگی دچار ترک خوردگی و شکستگی می شوند .

همچنین این نوع از کاشی در مقابل مواد اسیدی و پاک کننده های قوی دچار آسیب می شود پس در هنگام پاک کردن آنها باید دقت زیادی کرد .

در پایان :

هر یک از کاشی هایی که در بالا به آن اشاره شد ویژگی های خاص خود را دارند که آنها را منحصربفرد کرده است . چنانچه برای انتخاب و خرید کاشی مناسب برای منزل یا محل کار خود سردرگم هستید می توانید از کمک و مشاوره افرادی که در این کار تخصص دارند استفاده نمایید .

فروشندگان این محصولات اغلب اطلاعاتی در زمینه انواع کاشی ها دارند که می تواند برای شما کمک کننده باشد . امیدواریم با این مطلب توانسته باشیم اندکی در شناخت شما نسبت به انواع کاشی و ساختار آن ها کمک کرده باشیم .

ساماکا تولید کننده برتر اسپری درایر

ساماکا با بیش از نیم قرن تجربه در زمینه ساخت اسپری درایر و تجهیز ماشین آلات ساخت کاشی و سرامیک و استفاده از برترین تکنولوژی  های روز دنیا و بکارگیری نیروی کار مجرب و متخصص آماده ارائه خدمات در زمینه فروش و تجهیز ماشین آلات کارخانجات کاشی و سرامیک و صنایع مرتبط می باشد .

جهت خرید و دریافت خدمات پس از فروش کافیست با ساماکا تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *