مقاله

آشنایی با انواع اسپری درایر

آشنایی با انواع اسپری درایر ساماکا

اسپری درایر (Spray dryer) پرکاربردترین فرایند در فناوری شکل دهی مایع است. برای تولید محصولات جامد پودر و گرانول از محلول، امولسیون، جامد و خمیر قابل پمپاژ مناسب است. بنابراین زمانی که اندازه ذرات، رطوبت نهایی، چگالی ظاهری و شکل دانه ها با استاندارد دقیق مطابقت دارد، استفاده از انواع اسپری درایر یک فرایند خشک کردن ایده آل است که در انواع صنایع مانند کاشی و سرامیک استفاده می شود.

انواع اسپری درایر چیست؟

اسپری درایر را می توان با توجه به فشارهای مختلف اتمیزاسیون به دستگاه های فشار قوی، متوسط و کم فشار تقسیم کرد، در حالی که با در نظر گرفتن میدان های جریان مختلف، آنها را به اسپری درایر کوجری، حالت فواره ای و اسپری با جریان مخالف تقسیم می کنند.

روش کار انواع اسپری درایر

روش کار اسپری درایر به این صورت است که مواد مایع از طریق یک نازل فشار ویژه با یک پمپ فشار بالا اتمیزه می شوند. هوای گرم پس از تنظیم توسط توزیع کننده هوا وارد دستگاه اسپری درایر می شود. سپس مواد و هوای گرم در این دستگاه مخلوط می شوند و به سرعت گرما و انتقال جرم را انجام می دهند.

محصولات پودری یا گرانولی در زمان بسیار کوتاهی تولید می شوند. محصولات با اندازه ذرات بزرگ تر از پایین خشک کن تخلیه می شوند، ذرات کوچک تر با هوای گرم وارد سیکلون می شوند. سپس گاز خروجی بعد از حذف گرد و غبار در اسکرابر به هوا تخلیه می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اسپری درایر کاشی می توانید با شماره تلفن 02155275940 تماس بگیرید. 

اسپری درایر کاشی و سرامیک

کاربردهای انواع اسپری درایر

هر یک از مواد مختلف سخت، شکننده، مقاوم در برابر حرارت و مقاوم در برابر خوردگی است که با شکل دادن و پختن یک کانی غیرفلزی مانند خاک رس در دمای بالا ساخته می شود، می توان برای خشک شدن آنها از دستگاه اسپری درایر استفاده کرد. نمونه های متداول کاربرد انواع دستگاه اسپری درایر شامل سفال، چینی و آجر، سرامیک و کاشی می شود، در ادامه برخی از کاربردی های آن بیان شده است.

سرامیک: آلومینا، مواد کاشی و سرامیک، اکسید منیزیم و پودر تالک

صنایع شیمیایی: فلوراید سدیم (پتاسیم)، رنگ‌ها و رنگدانه‌های اساسی، مواد واسطه رنگ، کودهای مرکب، اسید سیلیسیک فرمالدئید، کاتالیزورها، اسید سولفوریک، اسیدهای آمینه، کربن سیاه سفید

رزین پلاستیک: امولسیون ABS، رزین فرمالدئید، رزین فنولیک، رزین فرمالدئید لاستیک متراکم (اوره)، پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید

سرامیک: آلومینا، مواد کاشی و سرامیک، اکسید منیزیم و پودر تالک

پیشنهاد ویژه ساماکا: سقف و دیفیوزر اسپری درایر 4500

مزایای انواع اسپری درایر

اسپری درایر را می توان یک فرایند با توان بالا در نظر گرفت؛ زیرا در مقایسه با سایر روش های خشک کردن بسیار سریع خشک می شود. این مزیت کاهش وزن و حجم را فراهم می کند. تبدیل یک محصول مایع به پودر خشک در یک مرحله انجام می شود که این روش را از نظر هزینه، افزایش مقیاس و ساده سازی فرایند سودمند می کند.

اسپری درایر در مقایسه با سایر تکنیک های خشک کردن، مانند خشک کردن انجمادی، فرایند خشک کردن اسپری کوتاه تر و ارزان تر است؛ زیرا شامل انجماد عمیق نمونه ها نمی شود و به مصرف انرژی کمتری نیاز دارد. برخی از محققان استفاده از اسپری درایر را به عنوان روشی جایگزین برای خشک کردن انجمادی مورد بررسی قرار داده اند.

برخی از مزایای انواع اسپری درایر عبارت است از:

1- سرعت خشک شدن سریع و برای ذرات حساس به حرارت مناسب است.

2- محصول به دست آمده ذرات کروی با اندازه ذرات یکنواخت، سیالیت و حلالیت خوب، خلوص محصول بالا و کیفیت خوبی دارد.

3- دارای طیف گسترده ای از کاربردها مانند خشک کردن هوای گرم، دانه بندی خنک کننده، تبلور اسپری و واکنش اسپری است.

4- می توان آن را با بازگشت پودر ریز و سیستم تراکم مجدد مرطوب مطابقت داد تا نیازهای کاربر برای قطر فیزیکی را برآورده کند.

5- عملیات ساده و پایدار، کنترل راحت، آسان برای تحقق عملیات خودکار، اندازه ذرات محصول، چگالی فله و رطوبت را می توان در یک محدوده خاص تنظیم کرد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله فرایند تولید اسپری درایر پیشنهاد می شود.

اسپری درایر کاشی

خرید اسپری درایر  کاشی

انواع دستگاه اسپری درایر کاشی را می توانید از ساماکا، تولیدکننده این دستگاه خریداری کنید. این دستگاه دارای خدمات پس از فروش و گارانتی است. همچنین شرکت متعهد می شود آموزش های کامل برای نصب و راه اندازی دستگاه را به خریدار ارائه دهد.

نخستین تولیدکننده اسپری درایر

ساماکا، با سابقه بیش از نیم قرن تجربه در ساخت دستگاه اسپری درایر و تامین تجهیزات ماشین آلات کاشی و سرامیک و به کارگیری از تکنولوژی روز جهان، جزو برترین تولیدکنندگان این حوزه محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *