مقاله

اسپری درایر چیست؟

اسپری درایر

اسپری درایر Spray dryer که با نام های اسپری خشک کن یا خشک کن پاششی نیز شناخته می شود دستگاهی است که برای تولید مواد خشک و پودری از سوسپانسیون های سیال یا دوغاب با قرار دادن جریان اسپری شده از سوسپانسیون در معرض گاز داغ استفاده می شود.

با استفاده از دستگاه اسپری درایر ، یک سیستم تبخیر ساده و یک مرحله ای به وجود می آید که دارای حداقل قطعات متحرک و زمان خشک شدن سریع است. فرایندهای خشک کردن با اسپری از نازل ها، گازها، اسپری ها و الگوهای جریان گاز مختلف بسته به نوع مواد جامد درگیر و قوام مورد نظر محصول نهایی استفاده می کنند. این روش حذف مایعات، سوسپانسیون را در معرض حداقل حرارت قرار می دهد و روش خشک کردن ترجیحی برای بسیاری از محصولات غذایی و دارویی است.

ساماکا، نخستین تولیدکننده دستگاه اسپری درایر در ایران است که این نوع دستگاه در صنایع کاشی، سرامیک، شیمیایی و کاتالیست کاربرد دارد.

کارایی اسپری درایر چیست؟

در اسپری درایر، موادی که قرار است خشک شوند با آب مخلوط می شوند، سپس تحت فشار وارد سیستم نازل قرار می گیرند که دوغاب را به قطراتی با اندازه کنترل شده اتمیزه می کند و آنها را از طریق جریان گاز گرم شده، عبور می دهد. این دستگاه اجازه می دهد تا قسمت مایع سوسپانسیون به سرعت تبخیر شود و دانه های جامد خشک را جمع آوری کند.

معمولاً اسپری خشک کن (spray dryer) از هوای گرم شده به عنوان محیط خشک کردن استفاده می کند، اما در موارد املاح قابل اشتعال مانند اتانول و مواد جامد که به قرار گرفتن در معرض اکسیژن حساس هستند، ممکن است از نیتروژن استفاده شود یا اینکه با جریان گاز گرم شده و یا بر خلاف جهت اسپری دوغاب، بسته به مدت زمانی که مواد جامد در معرض فرایند خشک شدن قرار می گیرند، اعمال شود.

استفاده از اسپری درایر در صنعت کاشی و سرامیک

دستگاه اسپری درایر پرکاربردترین فرایند در فناوری شکل دهی مایع در صنعت کاشی و سرامیک است. برای تولید محصولات جامد پودر و گرانول از محلول، امولسیون، جامد و خمیر قابل پمپاژ مناسب است. بنابراین، زمانی که اندازه ذرات، رطوبت نهایی، چگالی ظاهری و شکل دانه ها با استاندارد دقیق مطابقت دارد، استفاده از دستگاه اسپری درایر یک فرایند ایده آل است.

در اسپری درایر ، مواد مایع از طریق یک نازل فشار ویژه با یک پمپ فشار بالا اتمیزه می شوند. هوای گرم پس از تنظیم توسط توزیع کننده هوا وارد دستگاه می شود. سپس مواد و هوای گرم در آن مخلوط می شوند و به سرعت گرما و انتقال جرم را انجام می دهند. مواد پودری یا گرانولی کاشی و سرامیک در زمان بسیار کوتاهی تولید می شوند. محصولات با اندازه ذرات بزرگ تر از پایین دستگاه تخلیه می شوند، ذرات کوچک تر با هوای گرم وارد سیکلون می شوند. بعد گاز خروجی پس از حذف گرد و غبار در اسکرابر به هوا تخلیه می شود.

اسپری درایر را می توان با توجه به فشارهای مختلف اتمیزاسیون به انواع فشار قوی، متوسط و کم فشار تقسیم کرد. همچنین با در نظر گرفتن میدان های جریان مختلف، آنها را به دستگاه های اسپری کوجری، حالت فواره ای و اسپری با جریان مخالف تقسیم می کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله تولید اسپری درایر پیشنهاد می شود.

اسپری درایر چیست؟

ویژگی های اسپری درایر کاشی و سرامیک

  1. سرعت خشک شدن سریع، به ویژه برای ذرات حساس به حرارت مناسب است.
  2. محصول نهایی (کاشی و سرامیک تولید شده با دستگاه درایر) ذرات کروی با اندازه ذرات یکنواخت، سیالیت و حلالیت مناسب، خلوص و کیفیت بالا است.
  3. دارای طیف گسترده ای از کاربردها است.
  4. اسپری درایر را می توان با بازگشت پودر ریز و سیستم تراکم مجدد مرطوب مطابقت داد تا نیازهای کاربر برای قطر موردنظر را برآورده کند.
  5. عملیات ساده و پایدار، کنترل راحت، آسان برای تحقق عملیات خودکار، اندازه ذرات محصول، چگالی فله و رطوبت را می توان در یک بازه زمانی خاص و مشخص تنظیم کرد.

خرید اسپری درایر

انواع دستگاه اسپری درایر کاشی را می توانید از ساماکا، تولیدکننده این دستگاه خریداری کنید. این دستگاه دارای خدمات پس از فروش و گارانتی است. همچنین شرکت متعهد می شود آموزش های کامل برای نصب و راه اندازی دستگاه را به خریدار ارائه دهد.

ساماکا نخستین تولیدکننده اسپری درایر در ایران

ساماکا ، با سابقه بیش از نیم قرن تجربه در ساخت دستگاه اسپری درایر و تامین تجهیزات ماشین آلات کاشی و سرامیک و به کارگیری از تکنولوژی روز جهان، جزو برترین تولیدکنندگان این حوزه محسوب می شود.

دیدگاهی در مورد “اسپری درایر چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *