مقاله

اجزای اسپری درایر کاشی

اجزای اسپری درایر کاشی

دستگاه اسپری درایر کاشی که برای تولید مواد اولیه کاشی و سرامیک استفاده می شود، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام در روند تولید نقش مهمی را ایفا می کنند. برای آشنایی بیشتر در این مقاله اجزای اسپری درایر به صورت کامل توضیح داده شده است.  

اسپری درایر (Spray Dryer) چیست؟

برای تولید مواد اولیه کاشی و سرامیک نیاز به استفاده از دستگاه اسپری درایر است که با توجه به ظرفیت تولید می توان از دستگاه های مختلف اسپری درایر با ظرفیت های متفاوت استفاده کرد، همچنین به صورت اتوماتیک یا دستی تولید می شود که هر کدام با توجه به نیاز مشتری قابل ارائه است.

ساماکا به عنوان نخستین سازنده دستگاه اسپری درایر کاشی در ایران، Spray Dryer را با ظرفیت های مختلف و به صورت کاملا اتوماتیک یا دستی می سازد، سپس در اختیار تولیدکنندگان کاشی و سرامیک قرار می دهد. ظرفیت و نحوه کارایی دستگاه اسپری درایر ساماکا، با توجه به نیاز مشتری، به صورت سفارشی قابل تولید است، برای سفارش این دستگاه می توانید با شماره تلفن 02155275940 تماس گرفته و اطلاعات لازم را کسب کنید.

نحوه تولید مواد اولیه با اسپری درایر

روش تهیه مواد اولیه کاشی و سرامیک به این صورت است که دوغاب را در دستگاه ریخته و بعد قرار گرفتن در محیط گرم، رطوبت آن کاسته می شود، سپس بعد از تبخیر رطوبت، دوغاب خشک و ماده ای به نام گرانول تولید می شود که مواد اولیه برای تولید کاشی و سرامیک است. با استفاده از دستگاه اسپری درایر تنظیم رطوبت ممکن خواهد بود و دیگر نیاز به انجام روش های سنتی برای خشک کردن دوغاب نخواهد بود.

برای تهیه گرانول دو روش وجود دارد که می تواند از طریق آن دوغاب را پودر کرد و به صورت قطره درآورد که آنها عبارت است از:

1- به کارگیری نازل که در صنعت کاشی و سرامیک وجود دارد

2- استفاده از دیسک های چرخان در صنعت داورسازی کارایی دارد.

در روش نازل، دوغاب با کمک لوله به درون دستگاه اسپری درایر هدایت می شود که در آنجا به درون نازل ریخته می شود. سپس در این مرحله با نازل و فشار پمپ، دوغاب حالت قطره ای پیدا می کند که به این روش دوغاب اتومایز شده می گویند.

اسپری درایر کاشی و سرامیک

اجزای اسپری درایر

حوضچه اولیه: این قسمت به علت اینکه اولین مرحله در تولید گرانول است، به حوضچه اولیه معروف شده که در آن دوغاب به مدت 24 ساعت قرار می گیرد. این مرحله موجب می شود که یکنواختی دوغاب افزایش یابد.

حوضچه ثانویه: در این قسمت دو الک به صورت لرزشی تعبیه شده که دوغاب را الک کرده و به مرحله بعدی هدایت می کند.

مخزن اصلی: به مخزنی که بعد از حوضچه ثانویه با ابعاد بسیار بزرگ قرار دارد، مخزن اصلی می گویند که دوغاب در آن توسط افشانک ها،  اسپری می شود. در این مخزن یک المت حلزونی شکل تعبیه شده که موجب تبخیر رطوبت شده و موجب خشک شدن سریع دوغاب می شود و دمای آن قابل تنظیم است.

نازل: در هنگام خروج پودر گرانول از مخزن اصلی، از قسمتی عبور می کند که به آن نازل گفته می شود. به این صورت که هر چقدر قطر نازل بزرگ تر باشد، ذرات گرانول بزرگ تر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی : روش کار اسپری درایر

عوامل موثر بر کیفیت گرانول در اسپری درایر

رطوب: هر چقدر میزان آب مصرفی در هنگام تهیه دوغاب بیشتر باشد، موجب می شود که گرانول تولید شده، ذرات کوچک تری داشته باشد. بنابراین می توان بیان کرد که میزان رطوب در کیفیت مواد اولیه کاشی تاثیرگذار است، به این صورت که میزان آب کمتر از حد استاندارد، موجب ایجاد اختلال در هنگام خشک شدن دوغاب می‌شود و اگر مقدار آن بیشتر باشد، در تمیز کردن قالب پرس و روند خشک شدن دوغاب مشکل پیش می آید.

ضخامت حلزونی: قطر گرانول به ضخامت حلزون داخل مخزن بستگی دارد، به صورتی که هر چه ضخامت آن بیشتر باشد، قطر آن گرانول بزرگ تر خواهد شد.

ویسکوزیته: هر چقدر ویسکوزیته دوغاب بیشتر باشد، روند تبخیر رطوبت کاهش پیدا خواهد کرد، در نتیجه ذرات گرانوال بزرگ تر می شود.

فشار پمپ: هر چقدر فشار پمپ داخل مخزن اصلی در هنگام پاشش دوغاب به درون مخزن بیشتر باشد، به قطر ذرات گرانول افزوده و گرانول درشتی تولید خواهد شد.

خرید اسپری درایر کاشی

انواع دستگاه اسپری درایر کاشی را می توانید از ساماکا، تولیدکننده این دستگاه خریداری کنید. این دستگاه دارای خدمات پس از فروش و گارانتی است. همچنین شرکت متعهد می شود آموزش های کامل برای نصب و راه اندازی دستگاه را به خریدار ارائه دهد.

نخستین تولیدکننده اسپری درایر

ساماکا ، با سابقه بیش از نیم قرن تجربه در ساخت دستگاه اسپری درایر و تامین تجهیزات ماشین آلات کاشی و سرامیک و به کارگیری از تکنولوژی روز جهان، جزو برترین تولیدکنندگان این حوزه محسوب می شود.

1 نظر در “اجزای اسپری درایر کاشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *