مقاله

کاربرد اسپری درایر در صنایع

کاربرد اسپری درایر در صنایع

خشک کردن مواد با اسپری درایر یک روش بسیار کاربردی و فنی است که برای خشک کردن محلول های آبی یا آلی ، امولسیون ها و غیره در شیمی صنعتی و صنایع غذایی استفاده می شود.

کاربرد اسپری درایر در تولید کاشی و سرامیک ، پودر شیر خشک ، مواد شوینده ، داروها ، رنگها و … تنها بخش کوچکی از کاربردهای این دستگاه است . خشک کردن با اسپری می تواند برای حفظ مواد غذایی یا به سادگی به عنوان یک روش خشک کردن سریع استفاده شود.همچنین مزیت کاهش وزن و حجم را فراهم می کند .

تبدیل خوراک از حالت سیال به شکل ذرات خشک شده با پاشیدن خوراک در محیط خشک کن داغ است . تحقیق و توسعه فشرده در طول دو دهه اخیر منجر به خشک کردن با اسپری درایر شده است که به وسیله ای بسیار رقابتی برای خشک کردن طیف گسترده ای از محصولات تبدیل شده است .

دامنه کاربردهای این دستگاه همچنان در حال گسترش است ، به طوری که امروزه اسپری درایر با بسیاری از چیزهایی که روزانه استفاده می کنیم ارتباط دارد .

کاربرد اسپری درایر

انواع اسپری درایر وجود دارد که در زمینه های مختلف به کار می رود. دستگاهی که است که با خشک کردن مواد و تبدیل آن به گرانول در صنایع مختلف کاربرد دارد.

 کاربردهای غیر دارویی

در تولید کاشی و سرامیک و صنایع شیمیایی ، آفت کش ها ، حشره کش ها ، قارچ کش ها ، مواد سرامیکی ، مواد پاک کننده ، صابون ، کود ، محصولات لبنی ، رنگدانه ها ، مواد شیمیایی آلی و غیر آلی ، مواد غذایی و محصولات گیاهی ، محصولات تخم مرغ ، سبزیجات ، کربوهیدراتها و …

 کاربردهای دارویی

نظیر آنتی بیوتیکها ، واکسن ، ویتامین ها، آنزیم ها، مخمرها و پلاسما.

ساماکا بیش از نیم قرن در زمینه تولید انواع اسپری درایر و همچنین ساخت ماشین آلات کاشی سابقه دارد. این شرکت آماده ارائه خدمات به شما تولید کنندگان عزیز می باشد. برای دریافت خدمات و سفارش دستگاه اسپری درایر با ما تماس بگیرید.

کاربرد اسپری درایر - اصل خشک کردن با اسپری

اصل خشک کردن با اسپری درایر

خشک کردن شامل تبخیر رطوبت از خوراک اتمیزه شده با مخلوط کردن اسپری و محیط خشک کن است . محیط خشک کننده معمولاً هوا است.

خشک کردن تا رسیدن به رطوبت مورد نظر در ذرات اسپری شده ادامه می یابد و سپس محصول از هوا جدا می شود . مخلوطی که اسپری می شود می تواند حلال ، امولسیون ، سوسپانسیون یا پراکندگی باشد .

پراکندگی محلول خوراک به صورت قطرات کوچک

فرآیند کامل خشک کن پاششی اساساً شامل یک توالی از چهار فرآیند است : پراکندگی را می توان با یک نازل فشار ، یک نازل دو سیال ، یک اتمایزر دیسک دوار یا یک نازل اولتراسونیک به دست آورد.

بنابراین می توان از انواع مختلف انرژی برای پراکنده کردن بدن مایع به ذرات ریز استفاده کرد. انتخاب نوع اتمی ساز بستگی به ماهیت و مقدار خوراک و ویژگی های مورد نظر محصول خشک دارد. هر چه انرژی برای پراکندگی بیشتر باشد ، قطرات تولید شده کوچکتر هستند .

مخلوط اسپری و محیط خشک کن (هوا) با انتقال حرارت و جرم

نحوه تماس اسپری درایر با هوای خشک کن عامل مهمی در طراحی این دستگاه است ، زیرا این امر با تأثیر بر رفتار قطرات در طول خشک کردن ، تأثیر زیادی بر خواص محصول خشک دارد.

سیستم چرخه باز و سیکل بسته

هوا بیشتر به عنوان محیط خشک کن استفاده می شود . جریان هوا به صورت الکتریکی یا در یک مشعل گرم می شود و پس از اتمام فرآیند به اتمسفر می رسد. این یک سیستم چرخه باز است.

اگر محیط گرمایش، بازیافت و مورد استفاده مجدد قرار گیرد، معمولاً یک گاز بی اثر مانند نیتروژن ، این یک سیستم چرخه بسته است. این طرح‌بندی معمولاً زمانی انتخاب می‌شود که حلال‌های قابل اشتعال، محصولات سمی یا محصولات حساس به اکسیژن پردازش شوند.

رایج ترین نوع اسپری خشک کن، اسپری خشک کن چرخه باز و هم جریان است. در چنین طراحی ، خوراک اتمیزه شده و هوای خشک کن به طور همزمان از یک جهت به داخل محفظه اسپری درایر تزریق می شود.

خشک کردن اسپری درایر (رفع رطوبت)

به محض تماس قطرات اسپری با هوای خشک کننده ، تبخیر از فیلم بخار اشباع شده که به سرعت در سطح قطرات ایجاد می شود . با توجه به سطح ویژه بالا و گرادیان های دما و رطوبت موجود ، انتقال حرارت و جرم شدید منجر به خشک کردن کارآمد می شود . تبخیر منجر به خنک شدن قطره و در نتیجه یک بار حرارتی کوچک می شود.

طراحی محفظه خشک کردن و سرعت جریان هوا زمان ماندن قطرات در محفظه را فراهم می کند، به طوری که حذف رطوبت مورد نظر کامل شده و محصول از خشک کن خارج می شود قبل از اینکه دمای محصول به دمای هوای خشک کردن خروجی افزایش یابد.

کاربرد اسپری درایر - خشک کردن اسپری

فرآیند خشک کردن اسپری درایر

به عنوان یک تکنیک ، دستگاه درایر شامل سه مرحله اساسی است :

اتمیزه کردن

یک ذخیره مایع با استفاده از یک نازل یا اتمایزر چرخشی به صورت قطرات “اتمیزه” می شود . نازل ها از فشار یا گاز فشرده برای اتمیزه کردن خوراک استفاده می کنند ، در حالی که اتمی سازهای دوار از یک درام اتمایزر استفاده می کنند که با سرعت بالا می چرخد. حتما بخوانید: اتمیزه کردن اسپری درایر صنعتی

خشک شدن و تشکیل ذرات

با هدایت یک پخش کننده گاز ، گاز فرآیند داغ (هوا یا نیتروژن) در تماس با خوراک اتمیزه شده قرار می گیرد و تبخیر را آغاز می کند .

همانطور که مایع به سرعت از سطح قطرات تبخیر می شود ، یک ذره جامد تشکیل می شود و به پایین محفظه خشک کردن می افتد . تعادل بین دما ، سرعت جریان و اندازه قطرات فرآیند خشک کردن را کنترل می کند .

بهبود

پودر از گاز خروجی با استفاده از سیکلون یا فیلتر کیسه ای بازیابی می شود . کل فرآیند معمولاً بیش از چند ثانیه طول نمی کشد .

کاربرد اسپری درایر - در صنعت دارو

این فناوری خشک کردن فوق سریع و ملایم راه های منحصر به فردی را برای تعریف ویژگی های ذرات ارائه می دهد و امکان توسعه فرمولاسیون ها و سیستم های تحویل جدید را فراهم می کند که قبلاً دست نیافتنی بودند و از آنجایی که خشک کردن اسپری یک فرآیند مداوم است ، هم بهره وری بالا و هم کیفیت محصول یکنواخت را در طول دوره های طولانی ارائه می دهد .

نخستین تولیدکننده اسپری درایر

ساماکا ، با سابقه بیش از نیم قرن تجربه در ساخت دستگاه اسپری درایر و تامین تجهیزات ماشین آلات کاشی و سرامیک و به کارگیری از تکنولوژی روز جهان ، جزو برترین تولیدکنندگان این حوزه محسوب می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *