مقاله

مشخصات اسپری درایر چیست ؟

مشخصات اسپری درایر چیست - ساماکا

مشخصات اسپری درایر چیست ؟ اسپری درایر با قابلیت خشک کردن مایعات و تبدیل آنها به پودر و سانتریفیوژ با سرعت بالا از تجهیزات خاص است که برای خشک کردن امولسیون ، نوشیدنی ها ، مایعات معلق و … مناسب می باشد .

از این دستگاه در ساخت رنگ و رزین ، سرامیک ، سموم و کودها ، محصولات لبنی نظیر شیرخشک ، مواد شوینده ، ترکیبات آلی و معدنی و … استفاده می شود .

در این مقاله قصد داریم به مشخصات اسپری درایر بپردازیم و سوالات متداولی که در زمینه کار دستگاه اسپری درایر و نحوه خشک کردن اسپری پیش می آید را پاسخ گوییم .

چنانچه در این زمینه علاقمند هستید مطالب مفیدی کسب کنید تا انتهای مقاله با ساماکا اولین تولید کننده اسپری درایر و دستگاههای تولید کاشی در کشور همراه باشید .

قطعات و مشخصات اسپری درایر چیست ؟

قسمت های اصلی دستگاه اسپری خشک کن عبارتند از :

  • پمپ تغذیه
  • اتمایزر یا نازل اسپری
  • بخاری هوا ، پخش کننده هوا
  • محفظه خشک کردن
  • سیستم های بازیابی پودر
  • سیستم های کنترل فرآیند

مقاله پیشنهادی : مزایا و معایب اسپری درایر چیست ؟ 

مشخصات اسپری درایر - قطعات اسپری درایر

دستگاه اسپری درایر چگونه کار می کند ؟

یک اسپری درایر گاز گرم شده را با یک جریان مایع اسپری شده ( اتمیزه شده ) مانند پراکندگی فلوروپلیمر ، در یک محفظه خشک کن مخلوط می کند تا تبخیر مایع از قطرات کوچک اتمیزه شده را انجام دهد و یک پودر ریز خشک را تشکیل دهد . این فرآیند معمولاً برای تهیه شیرخشک و برخی از مواد دارویی استفاده می شود .

ویژگی ها و مزایای خشک کردن به روش spray dryer چیست ؟

  • مناسب برای غذاهای حساس به حرارت
  • اندازه ذرات نسبتاً یکنواخت را تولید می کند .
  • پودری با جریان آزاد ایجاد می کند .
  • کارآمد در کپسولاسیون

طبقه بندی اسپری خشک کن چیست ؟

خشک کن های اسپری بر اساس تعداد مرحله به خشک کن های تک مرحله ای و خشک کن های چند مرحله ای طبقه بندی می شوند . خشک کن های تک مرحله ای ساده ترین و متداول ترین نوع خشک کن های اسپری هستند که برای تولید محصولات مایع استفاده می شوند .

بیشتر بخوانید : چگونگی نگهداری تجهیزات اسپری درایر

مشخصات اسپری درایر - ویژگی ها و مزایا

سوالات متداول در مورد مشخصات اسپری درایر :

حال به پاسخگویی به سوالات متداول در زمینه اسپری درایر و کارکرد آن می پردازیم :

1- اسپری درایر در چه دمایی صورت می گیرد ؟

فرآیند خشک کردن اسپری معمولی که امروزه استفاده می شود از هوای گرم شده تا دمای 400 درجه فارنهایت برای خشک کردن مایع اتمیزه شده به پودر استفاده می کند . قرار دادن مواد حساس و فرار مایع در دمای بالا باعث تخریب مولکولی می شود که بر حلالیت ، ثبات و طعم پودر تأثیر منفی می گذارد .

2- اسپری خشک کن دارای چه فشاری است ؟

محدوده فشار کاری برای نازل های فشار مورد استفاده در خشک کردن اسپری از حدود 250 PSI (17.4 بار) تا حدود 10000 PSI (690 بار) است . مواد اولیه مایع و هوای فشرده (بخار) در یک نازل دو سیال ترکیب می شوند .

3- اصل خشک کردن اسپری چیست ؟

فرآیند اسپری درایر شامل اتمیزه کردن یک محلول ، دوغاب یا امولسیون حاوی یک یا چند جزء از محصول مورد نظر به صورت قطرات با پاشش و سپس تبخیر سریع قطرات پاشیده شده به پودر جامد توسط هوای داغ در دما و فشار معین است .

4- کارایی دستگاه اسپری خشک کن چقدر است ؟

هوای گرم به عنوان محیط خشک کننده در خشک کن اسپری استفاده می شود . گزارش شده است که راندمان حرارتی خشک کن اسپری حدود 25% تا 60% و حتی برخی از آنها زیر 20% است .

5- انواع و طبقه بندی خشک کن چیست ؟

خشک کن ها را می توان به عنوان خشک کن مستقیم ، خشک کن غیر مستقیم و خشک کن تابشی طبقه بندی کرد. انواع خشک کن تابشی خشک کن مایکروویو و خشک کن مادون قرمز می باشد .

یک خشک کن صنعتی می تواند به صورت دسته ای یا پیوسته کار کند . انواع خشک کن های دسته ای عبارتند از : سینی خشک کن ، خشک کن خلاء ، خشک کن تابه ، خشک کن انجمادی و سطل خشک کن .

6- نمونه های خشک کن اسپری چیست ؟

پودر شیر خشک ، سوپ های فوری ، مواد دارویی با دوز جامد ، قهوه فوری ، مواد شوینده و رنگ ها تنها چند نمونه از محصولات اسپری خشک شده در بازار هستند .

خشک کردن با اسپری روشی زیبا برای خشک کردن مواد جامد از محلول ها ، امولسیون ها و سوسپانسیون های آبی یا آلی است .

نخستین تولیدکننده اسپری درایر

ساماکا ، با سابقه بیش از نیم قرن تجربه در ساخت دستگاه اسپری درایر و تامین تجهیزات ماشین آلات کاشی و سرامیک و به کارگیری از تکنولوژی روز جهان ، جزو برترین تولیدکنندگان این حوزه محسوب می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *