مقاله

کاهش هزینه تولید با تجهیزات اسپری درایر

کاهش هزینه تولید با تجهیزات اسپری درایر

برای دستیابی به توسعه پایدار و کاهش هزینه های تولید کاشی و سرامیک، نحوه صرفه جویی بیشتر با تجهیزات اسپری درایر و حفاظت از محیط زیست نیز مشکلی است که ارزش بررسی دارد. پس از سال ها تحقیق و ارتقای تجهیزات اسپری درایر، لازم است که تولیدکنندگان کاشی و سرامیک و کسانی که از دستگاه اسپری درایر برای گرانول استفاده می کنند، اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند.

تجهیزات اسپری درایر چیست؟

با توجه به ساختار اتومایزر، تجهیزات اسپری اسپری درایر را می توان به سه نوع تقسیم کرد: «نوع گریز از مرکز، نوع فشار و نوع جریان هوا»

برای خشک کردن محلول، سوسپانسیون یا مواد دوغاب، به ویژه برای خشک کردن مواد با حساسیت حرارتی بالا و موادی که به راحتی در فرایند غلظت مواد و مایع پراکنده می شوند، مناسب است.

با استفاده از تجهیزات اسپری درایر، مواد تبدیل به قطرات مه می شود که در هوای گرم پراکنده می شوند، سپس مواد و هوای گرم جریان موازی، جریان مخالف یا جریان مختلط موجب تبخیر هوا می شود، به طوری که آب به سرعت تبخیر شده و کیفیت مواد حفظ خواهد شد.

روش های کاهش هزینه تولید با تجهیزات اسپری درایر

1- با افزایش دمای تجهیزات اسپری درایر در هوای داغ برج برای کاهش مصرف انرژی، دمای هوای گرم برج، هرچه بتواند حرارت بیشتری را به مواد منتقل کند، سرعت تبخیر آب بیشتر می شود.

2- دمای هوای گرم در برج تجهیزات اسپری درایر را می توان به طور مناسب کاهش داد. هنگامی که دمای هوای گرم ورودی به برج ثابت است، کاهش دمای هوای گرم خروجی از برج می تواند گرمای حمل شده توسط هوای گرم خروجی از برج را کاهش دهد و از گرمای هوای گرم برای خشک کردن کامل استفاده کند.

3- محتوای آب مواد بیشتر کاهش می یابد، سپس راندمان تولید برج اسپری درایر بهبود یافته و سرعت تبخیر تسریع می یابد.

4- گرمای گاز هدر رفته را می توان از طریق مبدل حرارتی بازیافت و در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله اسپری درایر صنعتی چیست؟ پیشنهاد می شود.

تجهیزات اسپری درایر

نکات مهم در هنگام استفاده از تجهیزات اسپری درایر

در هنگام استفاده از تجهیزات اسپری داریر باید موارد مهمی مورد توجه قرار گیرد که در ادامه برخی از آنها توضیح داده شده است.  

  • پاشش حلال های آلی (مانند اتانول، زایلن و غیره) در حین خاموش شدن تجهیزات اسپری درایر، غلظت اکسیژن باید زیر 5 درصد کنترل شود (با وارد کردن مجدد N2 یا شروع از صفر، غلظت اکسیژن می تواند به مقدار لازم برسد)، در غیر این صورت حلال آلی خطر احتراق و انفجار را دارد.
  • تجهیزات اسپری درایر حین کار یا در زمان خاموش شدن، دمای سطح بالایی دارند، لطفاً فیلتر کیسه، جداکننده سیکلون، مجرای هوا، اتمایزر، فن اگزوز، پنجره مشاهده و سایر قطعات را لمس نکنید.
  • در هنگام کار تجهیزات اسپری درایر، به قسمت های چرخان (اتومایزر، دیسک اتمیزه، تسمه، تیغه های موتور) دست نزنید.
  • دمای برج خشک کن اسپری درایر به دمای محیط نمی رسد، لطفا وارد برج خشک کن نشوید.
  • در هنگام باز و بسته کردن تجهیزات اسپری درایر، مجرای هوا، جداکننده سیکلون و اتومایزر را بردارید و دست ها و انگشتان را با دقت بگیرید.
  • تا زمانی که غلظت اکسیژن به 21 درصد برسد، در تجهیزات اسپری درایر را باز نکنید. در غیر این صورت، ممکن است به اپراتور اکسیژن نرسد و خفه شود.

نخستین تولیدکننده اسپری درایر

ساماکا، با سابقه بیش از نیم قرن تجربه در ساخت دستگاه اسپری درایر و تامین تجهیزات ماشین آلات کاشی و سرامیک و به کارگیری از تکنولوژی روز جهان، جزو برترین تولیدکنندگان این حوزه محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *