مقاله

استفاده از تکنیک spray drying

استفاده از تکنیک spray drying - ساماکا

استفاده از تکنیک spray drying یا خشک کردن افشانه ای در اواخر سال 1800 توسعه پیدا کرد که شامل اتمیزه نمودن مایع در محفظه ای می باشد که در آن گازی داغ در حال چرخش می باشد .

این فرآیند خشک نمودن تقریبا آنی است چون این ماده از قطرات نبولیزه شده درست شده و سطح خیلی بزرگ را در معرض مایع خشک کن قرار میدهد .

سرعت تولید ، فرآوری مداوم و پایین بودن هزینه های عملیاتی موجب شده که خشک کردن اسپری به یکی از بهترین فرآیندهای خشک کردن در محصولات غذایی و دارویی تبدیل شود .

خشک کردن به روش اسپری درایر روشی مناسب جهت خشک نمودن مواد بیولوژیکی حساس به دما نظیر پروتئین ها و آنزیم های داروئی می باشد .

در این مقاله قصد داریم بیشتر با این تکنیک آشنا شویم پس با ساماکا نخستین کارخانه تولید اسپری درایر و ماشین آلات کاشی همراه باشید .

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله اسپری درایر صنعتی چیست؟ پیشنهاد می شود .

استفاده از تکنیک spray drying - کاربرد اسپری درایر

مراحل خشک کردن با اسپری

1- اسپری نمودن مواد بصورت محلول ، دوغاب ، سوسپانسیون یا خمیر جهت تبدیل شدن به ذرات و قطرات ریز :

این مرحله تاثیر زیادی بر توزیع اندازه قطرات مایع ، ذرات و ماهیت محصول دارد . اتمیزه شدن موجب افزایش زیاد سطح مایع با انتقال سریع تر جرم و گرما می شود که پایه و اساس تبخیر سریع حلال در خشک کردن اسپری می باشد .

2- تماس مواد اسپری شده با یک گاز داغ برای خشک شدن مواد :

در این مرحله جریان داشتن یک گاز یکنواخت در همه قسمتهای محفظه ضروریست . بعد از اتمیزه شدن قطرات با محیط گرم شده خشک کن تماس می یابند و تبخیر رطوبت به سرعت انجام می شود .

3- تبخیر شدن حلال

4- جداسازی محصول بدست آمده و خشک شده از محیط خشک کن

پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله کاهش هزینه تولید با تجهیزات اسپری درایر را از دست ندهید . 

استفاده از تکنیک spray drying - مراحل خشک کردن

مزایای خشک کردن با استفاده از تکنیک spray drying

1- انعطاف پذیر بودن فرآیند و اقتصادی بودن آن

2- حفظ کیفیت و ارزش تغذیه ای محصول به دلیل زمان بسیار کوتاه فرآیند و عدم افزایش دمای محصول به بیشتر از 100 درجه سانتی گراد

کاربردهای خشک کردن پاششی

برای درون پوشانی ویتامین ها ، طعم دهنده ها ، رنگها ، نمکها، چربی ها ، روغن ها، مواد معدنی، ادویه ها، پروتئین ها ، پلی فنولها، آنتی اکسیدانها، کاروتنوئیدها، آنزیمها ، سلولهای زنده پروبیوتیک ، پپتیدها و …

خشک کردن با اسپری یک فرآیند مداوم است که می تواند برای چندین کاربرد استفاده شود . در طی 15 سال گذشته ، این فناوری برای تولید پراکندگی های جامد استفاده شده است و سریع ترین پلت فرم در حال رشد برای غلبه بر مشکلات حلالیت مربوط به داروهای خوراکی است .

همچنین به ذرات قابل استنشاق ، مواد جانبی ویژه و برای جداسازی مواد حساس به حرارت مرتبط است . خوراک (محلول، امولسیون یا سوسپانسیون) به نیتروژن داغ اتمیزه می شود که منجر به خشک شدن سریع (سریع) و تشکیل ذرات می شود . سپس ذرات در یک کیسه سیکلون و/یا فیلتر جدا می شوند .

پراکندگی جامد

مواد آمورف (دارو + پلیمر) مورد استفاده برای غلبه بر محدودیت‌های حلالیت داروهای کلاس 2 و 4 BCS. هم دارو و هم پلیمر باید در سیستم حلال حل شوند .

ذرات میکرو کپسوله شده

داروی کریستالی کپسوله شده با پلیمر پوششی . به عنوان مثال ، از پلیمرهای روده ای می توان برای محافظت از دارو در برابر شرایط معده یا برای انتقال بیشتر به محل حداکثر جذب استفاده کرد .

روش‌های مشابهی را می‌توان برای پوشاندن طعم و محافظت از دارو در برابر محیط‌های فیزیکی (مانند نور ، رطوبت) استفاده کرد .

پودرهای استنشاقی

توانایی کنترل اندازه ذرات ، مورفولوژی و سایر خواص با تأثیر مستقیم در کسر ذرات ریز (FPF) و رسوب ریه . خشک کردن با اسپری نیز روش انتخابی برای موادی است که نمی توانند در برابر سایش یا برش مقاومت کنند ، مانند مواد بیولوژیک . از این رو ، این گزینه ترجیحی برای نسل جدید فرمولاسیون های استنشاقی برای بیولوژیک ها است .

جداسازی مواد حساس به حرارت

به دلیل ماهیت ملایم فرآیند ، می توان از آن برای جداسازی موادی که در طی فرآیندهای جداسازی معمولی تخریب می شوند ، استفاده کرد .

مقاله پیشنهادی : مزایای استفاده از اسپری درایر در صنعت کاشی 

استفاده از تکنیک spray drying - اسپری کردن

نخستین تولیدکننده اسپری درایر

ساماکا ، با سابقه بیش از نیم قرن تجربه در ساخت دستگاه اسپری درایر و تامین تجهیزات ماشین آلات کاشی و سرامیک و به کارگیری از تکنولوژی روز جهان ، جزو برترین تولیدکنندگان این حوزه محسوب می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *