مقاله

اتمیزه کردن اسپری درایر صنعتی

اتمیزه کردن اسپری درایر صنعتی

دستگاه اسپری درایر صنعتی از هوای گرم برای خشک کردن مواد اولیه کاشی و سرامیک استفاده می کند که به این فرایند اتمیزه کردن اسپری درایر صنعتی می گویند. به این صورت که هوای گرم از طریق دهانه برج خشک کن اسپری درایر وارد می شود و گاز خروجی پس از خشک شدن توسط بادکش القایی خارج می شود. این فرایند موجب ایجاد ذرات کروی و یکسان می شود و کیفیت محصولات را افزایش می دهد.

اتمیزه کردن اسپری درایر صنعتی چیست؟

در فرایند کار اسپری درایر صنعتی کنترل دما (دمای هوای گرم) و دمای خروجی (دمای اگزوز) در هنگام استفاده از هوای گرم در خشک کردن اسپری به داخل برج بسیار مهم است که کیفیت محصولات و خشک کردن را تعیین می کند. به این صورت که چگالی ظاهری و عوامل دیگر، به شدت کنترل می شود.

درواقع می توان بیان کرد که اتمایز کردن دمای خروجی دستگاه اسپری درایر صنعتی به میزان رطوبت محصول مربوط می شود و باید با توجه به رطوبت مجاز محصول تصمیم گیری شود. هر چه دمای هوای گرم بیشتر باشد، بازده حرارتی بیشتر دارد.

با این حال، دمای هوای گرم بالا باعث کاهش کیفیت محصول می شود، بنابراین دمای هوای گرم باید حفظ استانداردهای لازم در راستای کیفیت محصول افزایش پیدا کند.

دمای هوای گرم دستگاه اسپری درایر صنعتی تأثیر آشکاری بر روی چگالی ظاهری محصولات خواهد داشت. هوای گرم با دمای بالا تمایل به تولید چگالی ظاهری کم دارد که به دلیل اثر خشک شدن هوای گرم است. همچنین سطح ذرات را سخت کرده و رطوبت باقی مانده را منبسط می کند و تشکیل ذرات توخالی کروی را تسریع می بخشد.

اگر چگالی ظاهری بالا (حجم ویژه کم) یا ذرات جامد مورد نیاز است، نباید از هوای گرم با دمای بالا در طراحی برای تماس با قطرات تازه تشکیل شده، استفاده کرد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله آشنایی با مشخصات اسپری درایر پیشنهاد می شود.

اسپری درایر کاشی و سرامیک

راهکارهای مفید برای جلوگیری از چسبندگی مواد به دیواره اسپری درایر صنعتی

چسبیدن مواد به دیواره یک مانع برجسته در عملیات اسپری درایر صنعتی، به ویژه در خشک کردن فرمول های جامد است. چسبندگی مواد به دیواره اسپری درایر نه تنها روی مواد اولیه تاثیر می گذارد، بلکه کیفیت محصول را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای حل این مشکل که مواد همیشه روی دیواره داخلی اسپری درایر صنعتی می چسبد، بسیاری از افراد متخصص سعی می کنند از نقطه نظر فنی مانند انتخاب حلال مناسب، افزودن مواد کمکی و تغییر پارامترهای فرایند تولید استفاده کنند؛ اما متأسفانه هیچ کدام از این رویکردها نمی تواند مشکل را حل کند و راه حل را باید در خود دستگاه اسپری درایر صنعتی جستجو کرد، در غیر این صورت مشکل حل نخواهد شد.

در ادامه پنج راه برای جلوگیری از چسبندگی دیواره اسپری درایر بیان شده که می توانید در صورت بروز مشکل از آنها استفاده کنید:

  • دمای برج خشک کن با هوا خنک شده با دیوارهای گیره برای حفظ دمای دیواره برج، زیر 50 درجه سانتی گراد باشد.
  • دیواره برج خنک کننده ثانویه باید از سمت تیغه سیکلون به دیوار برج مماس باشد.
  • یک پمپ بادی با یک ردیف نازل در نزدیکی دیوار برج نصب کنید و به آرامی آن را در امتداد دیوار بچرخانید.
  • در اسپری درایر مدرن، یک چکش گازی بر روی دیوار برج چیده شده است تا مواد دیوار چسبنده را جدا کند و مواد چسبنده دیوار با نوسان حذف می شود.
  • دقت پردازش اسپری درایر صنعتی بهبود یافته است و چسبندگی دیوار را می توان با پرداخت دیوار برج کاهش داد.

لازم به ذکر است که دستگاه های اسپری درایر پیشرفته مانند اسپری درایر شرکت ساماکا، با استفاده از تکنولوژی مدرن در ساخت آنها دیگر چنین مشکلی ندارند و نیاز به انجام هیچ کاری در این مورد نخواهد بود. به طور کلی می توان بیان کرد که مواد اولیه به دیواره ها نمی چسبد؛ زیرا این مشکل در اسپری درایر مدرن وجود ندارد. همچنین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در هنگام استفاده از دستگاه اسپری درایر باید با توجه به ویژگی های دستگاه خود، مشکلات آن را حل کنند؛ زیرا احتمال اینکه موارد کلی برای دستگاه آن کارایی نداشته باشد، بسیار زیاد است.

در همین راستا پیشنهاد می شود که برای جلوگیری از مشکلات جدی و اساسی، اطلاعات لازم درباره نگهداری، تعمیر و موارد مربوط به دستگاه اسپری درایر را از سازندگان آن کسب کنید.  

نخستین تولیدکننده اسپری درایر

ساماکا، با سابقه بیش از نیم قرن تجربه در ساخت دستگاه اسپری درایر و تامین تجهیزات ماشین آلات کاشی و سرامیک و به کارگیری از تکنولوژی روز جهان، جزو برترین تولیدکنندگان این حوزه محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *