مقاله

آشنایی با مشخصات اسپری درایر

مشخصات اسپری درایر

اسپری درایر، نوعی خشک کن مواد است که برای ایجاد گرانول استفاده می شود. در واقع برای تهیه گرانول، مواد مورد نظر را در این دستگاه غوطه ور می کنند. سپس در دمای بسیار بالا در معرض یک عامل گازی قرار می دهند. این کار برای تبدیل مایعات به پودر انجام می شود. در این مقاله به بررسی مشخصات اسپری درایر پرداخته شده است.

مشخصات اسپری درایر

اسپری درایر برای خشک کردن مواد محلول، مواد حساس به دما، مواد دارویی، سوسپانسیون ها و غیره استفاده می شود. در این دستگاه تماس مواد با هوای گرم تنها برای چند ثانیه است. به همین دلیل طعم، رنگ و خواص فیزیکی مواد حفظ می‌شود. به طور کلی استفاده از این روش یکی از بهترین راه حل ها برای خشک کردن و دانه بندی مواد اولیه و محصولات است.

کاربرد اسپری درایر

کاربرد اسپری درایر بسیار گسترده است. به طور کلی می توان گفت که این نوع دستگاه دو کاربرد کلی دارد. اولین کاربرد آن خشک کردن و دانه بندی پودر مواد پلیمری، کامپوزیت و سرامیکی است. کاربرد دوم آن خشک کردن و دانه بندی انواع محصولات و محلول های شیمیایی است.

اسپری درایر در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی، عصاره های گیاهی، فرآورده های خونی، صنایع شیمیایی، محصولات لبنی، دندانی، سرامیک و مواد پیشرفته، صنعت پلیمر و رزین، رنگدانه ها و صنعت تولید پارچه استفاده می شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله انتخاب بهترین ماشین آلات کاشی پیشنهاد می شود.

دستگاه اسپری درایر

انواع اسپری درایر

دستگاه اسپری درایر یک تجهیزات متداول است که توسط سازندگان برتر مانند ساماکا (نخستین سازنده اسپری درایر در ایران) تولید می شود. این دستگاه مواد را به صورت اسپری ریز اتمیزه کرده، سپس در هوای گرم خشک می کند.

همان طور که بیان شد، دستگاه اسپری درایر توسط سازندگان مختلف در جهان تولید می شوند و به طور گسترده در بسیاری از صنایع مانند صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی استفاده می شوند. اسپری درایر می توانند به سرعت و کارامد آب یا سایر اجزای فرار موجود در مواد را تبخیر کنند و اندازه و شکل ذرات خاصی را تشکیل دهند. در این مقاله کاربرد اسپری خشک کن در صنایع مختلف توضیح داده خواهد شد.

1- اسپری درایر صنایع غذایی

صنایع غذایی اغلب از دستگاه های اسپری درایر برای تولید محصولات غذایی مانند نوشیدنی ها، محصولات لبنی، محصولات تخم مرغ و غذاهای فوری استفاده می کنند. خشک کردن با این دستگاه روشی سریع و موثر برای تولید محصولات غذایی پودری با ماندگاری طولانی است. برای مثال خشک کردن سریع برای تولید پودر قهوه فوری استفاده می شود که شکل فوری قهوه است. دستگاه اسپری درایر، برای فرآوری محصولات لبنی مانند شیرخشک، پودر شیر سویا و پودر پنیر نیز استفاده می شود.

2- اسپری درایر صنعت داروسازی

اسپری درایر به طور گسترده در صنعت داروسازی برای خشک کردن مواد دارویی و فرمولاسیون های دارویی استفاده می شود. فرایند خشک کردن با اسپری درایر برای تولید انواع پودری از داروها مانند آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، ویتامین ها و هورمون ها کاربرد دارد. از دستگاه اسپری درایر نیز برای خشک کردن مواد دارویی نیز استفاده می شود.

3- اسپری درایر صنایع شیمیایی

در صنایع شیمیایی نیز از دستگاه اسپری درایر، برای تولید انواع مواد شیمیایی استفاده می شود. برای مثال می توان از آنها برای خشک کردن رنگدانه ها، رنگ ها، کاتالیزورها، رزین ها، آنزیم ها و سایر محصولات شیمیایی استفاده کرد. برای تولید مواد شوینده نیز از فرایند خشک کردن سریع با دستگاه اسپری درایر استفاده می شود.

4- اسپری درایر صنعتی برای تولید مواد اولیه کاشی و سرامیک

برای تولید مواد اولیه کاشی و سرامیک (گرانول) و محصولات با کیفیت از دستگاه اسپری درایر صنعتی استفاده می شود؛ زیرا با به کارگیری اسپری درایر موجب ایجاد ذرات کروی شکل با اندازه یکسان می شود.

به عبارتی دیگر می توان بیان کرد که استفاده از اسپری درایر صنعتی برای تولید مواد اولیه کاشی و سرامیک مزایای بسیاری در مقایسه با سایر روش های خشک کردن دارد. این روش، یک روش سریع برای خشک کردن مواد است که با استفاده از آن ذرات با اندازه و شکل یکنواخت تولید می شود.

نخستین تولیدکننده اسپری درایر

ساماکا، با سابقه بیش از نیم قرن تجربه در ساخت دستگاه اسپری درایر و تامین تجهیزات ماشین آلات کاشی و سرامیک و به کارگیری از تکنولوژی روز جهان، جزو برترین تولیدکنندگان این حوزه محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *